Evet, saygıdeğer okurlarım. Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimiz çok saygı ve hürmet gösterdiği ve sevdiği amcası olan Abbas’a; “Amcacığım. Sana ikram ve ihsanda bulunmamı ister misin?” diye söyledikten sonra bütün gelmiş geçmiş gusül ve günahlarının affedilmesini, bağışlanmasını ve aynı zamanda da Allah Zülcelal Hazretlerinin rızasını kazanabilmesi için tesbih namazı kılmasını tavsiye etmiş ve şöyle tarif etmiştir; “4 Rekat namaz kılarsın. Her bir rekatta Fatiha Suresi ve bir sure okursun. Birinci rekatta kıratı tamamladıktan sonra kıyamda olduğun halde 15 kere süphannallahi velhamdülillahi vela ilahe illahu allahu ekber dersin. Sonra rüku yapıp orada iken de 10 kere söylersin ve rükudan başını kaldırınca aynı tesbihi 10 kere yine söylersin. Daha sonra secde yapıp secdede iken aynı tesbihi 10 kere söylersin. Secdeden başını kaldırdığında 10 kere tekrarlarsın. Tekrar secdeye varıp yine aynı tesbihi 10 kere yaparsın. İkinci secdeden başını kaldırınca da 10 kere söylersin. Böylece 1 rekatta bunları 75 defa söylemiş olursun. Aynı şeyleri 4 rekatta da yaparsın. Dilersen bu namazı her gün bir defa kıl. Her gün yapamazsan haftada 1 kere kıl. Haftada yapamazsan ayda 1 kere kıl. Oda olmazsa yılda 1 kere kıl. Yılda 1 kere kılamazsan hiç olmazsa ömründe bir kere kıl.” Ebu Davut Tatavvu 14. Tirmizi Vitr 19.

 Evet, saygıdeğer okurlarım. Bilmiş olduğunuz gibi teravih namazı ramazan ayında kılınır. Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimiz şöyle buyurmuştur; “Yüce Allah Ramazanda orucu farz kıldı. Ben de teravih namazını sünnet kıldım” buyurmuştur. İbn-i Mace selat 173.

Evet, Ramazandan en güzel şekilde istifade edebilmek için orucun tutulması yanında gecelerinin de ihya edilmesi, dilin her türlü malayaniden korunması ve itikafa girilmesi gerekmektedir. Evet, Ramazan gecelerinin ihyası mağfiret sebebidir. Allah Resulü (S.A.V.) Efendimiz şöyle buyurmuştur; “Kim inanarak ve sevabını Allah’tan umarak Ramazan gecelerini ihya ederse geçmiş günahları affolunur.” Buhari Teravih 46.

Evet, Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimizin hanımı olan Hz. Ayişe Validemiz (R.A.) haber verdiğine göre Resul-ü Kibriya (S.A.V.) Efendimiz Ramazan ayında ibadet hususunda diğer aylarda görülmeyen bir gayret içerisinde olurdu. Hatta Ramazanın son 10 gününde ise kendisini daha fazla ibadete verirdi. İşte bu günlerde daha çok geceleri ihya ederdi ve aynı zamanda da ailelerini uyandırır ve ibadet etmelerini isterdi. Buhari Fadlu Leyletilgadr 5.

Fakat, Rasulullah (S.A.V.) Efendimiz Ramazan gecelerini Teravih namazı ile değerlendirmiş, ancak cemaatle kılmamıştır. Herkesin gücü nispetinde ibadet etmesini daha uygun bulmuştur. Teravih namazı halife Ebubekir (r.a.) zamanında da ferdi olarak kılınmış, cemaatle kılınmaya ise Hz. Ömer (r.a.) zamanında başlamıştır. İşte Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimizin bu namazı yalnız kılmasının hikmetini belirleyen hadiseyi yine Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimizin hanımı olan Hz. Ayişe Validemiz hanımefendi şöyle anlatır; “Peygamberimiz (S.A.V.) Efendimiz Ramazan ayında bir gece mescidte nafile namaz kılmıştı. Bir çok kimseler de ona iktida ederek namaz kıldı diye konuştular. Efendimiz ertesi gece de namaz kıldı. Halk yine bunu konuştu. Katılanların sayısı da iyice arttı. Üçüncü ve dördüncü gecede de yine insanlar toplandı. Öyleki mescid onları almayacak hale geldi. Ancak Resul-ü Ekrem bu gece onların yanına çıkmadı. Sabah olunca Efendimiz, yaptığınızı gördüm. Yanınıza çıkmaktan beni alıkoyan şey bu namazın size farz oluvermesinden korkmamdır diye buyurdu.” Buhari Teravih 1. Müslüm Müsafirin 177.

Evet, saygıdeğer okurlarım. Sizlere tesbih ve teravih namazlarının Allah nezdinde çok muteber olduğunu izah ettim. Ama ne yazık ki teravih namazı çok rağbet görerek kılındığı halde zaten camilerimizi de teravih namazı şenlendiriyor. Tesbih namazı o itibarı görmüyor. Görmediği gibi hiç kılınmıyor. Ben hatırlıyorum. Eskiden Regaib, Berat, Kadir geceleri hoca efendiler tesbih namazını kıldırdığı gibi bazı Cuma geceleri de kıldırırlardı. Şimdi yavaş yavaş unutuverdiler. Şikayet olmasında bu husus da hocalarımızdan istirham eder, saygılarımı sunarım.